Anmeldelse: “De udødelige” af Chloe Benjamin

Bogen er et anmeldereksemplar fra Politikens Forlag.

Titel: De udødelige, Forfatter: Chloe Benjamin, Udgivelsesår: 2019, Sidetal: 341, Forlag: Politikens forlag, oversat af Agnete Dorph Stjernfelt

Hvordan ville du reagere, hvis du fik din dødsdag at vide på forhånd? Ville det påvirke din måde at leve på efterfølgende? Og hvad hvis du var et barn, når du fik afsløret din dato? Det er alle overvejelser man gør sig, når man læser ”De udødelige”.

I ”De udødelige” følger vi de fire søskende Varya, Daniel, Klara og Simon. Vi møder dem første gang som børn i prologen, hvor de besøger en gammel spåkone, som fortæller dem, hvornår de skal dø.

”De snor sig gennem kvarteret, de er fire sammen. Varya er den ældste, så kommer Daniel på elleve, Klara på ni og Simon på syv. Daniel fører an på vejen ned ad Clinton mod Delancey. De drejer til venstre ved Forsyth. De holder sig i træernes skygge på vejen rundt om Sara D. Roosevelt-parken. Om aftenen er her fuldt af ballademagere, men denne tirsdag formiddag ligger der kun nogle få klynger af unge mennesker, som sover ud i græsset efter weekendens demonstrationer. Da de når Hester, bliver søskendeflokken stille.”

Selve fortællingen starter dog først senere, da den yngste bror, Simon er 16 år gammel. Han starter med at fortælle om resten af sit liv. Herefter tager den næste søskende over hvor Simon slap og fortæller indtil hun dør osv. Altså har hver af de fire en del, som er helt deres egen. Jeg kan rigtig godt lide tanken bag denne opbygning, hvor den ene historie tager den anden. Desværre fungerer det ikke helt efter hensigten, da de fire søskende desværre ikke har så meget med hinanden at gøre. Derfor kommer der, for mig, lidt store huller i historien. Det havde klædt fortællingen og flowet, hvis man havde set de andre søskendes oplevelser gennem nye øjne. Specielt når fortællingen er så karakterdrevet, som den er.

Samtidig er ikke alle fire søskende lige dybe og spændende. Jeg var specielt vild med Simon og havde virkelig en følelse af, at bogen startede utrolig godt. Simons fortælling var både rørende og relevant, mens bl.a. Daniels fortælling var rodet og lidt forvirrende.

Jeg var helt med på præmissen for romanen ”Hvordan ville du leve dit liv, hvis du vidste, hvornår det sluttede?” og jeg forsøgte ofte at sætte mig i karakterernes sted og mærke efter. Og romanen fik mig til at mærke noget. Derfor er jeg lidt splittet. Jeg føler, at det kunne have været en rigtig god roman, hvis karaktererne var blevet behandlet med lige meget kærlighed. Derfor får ”De udødelige” denne vurdering.