Anmeldelse: “Det mystiske bibliotek” af Haruki Murakami

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget KLIM.

Titel: Det mystiske bibliotek, Forfatter: Haruki Murakami, Udgivelsesår: 2019, Sidetal: 94, Forlag: Forlaget KLIM, oversat af Mette Holm

Jeg elsker Murakami – hans skrivestil, hans fantasifulde og til tider syrede universer og hans alvorlige temaer. For mig, er hans største force den måde, han bygger en fortælling op på. Jeg føler altid, at når jeg læser hans værker, er det som at går i en labyrint og forsøge at finde den rigtige vej igennem. Men jeg har også kun læst hans længere romanværker, hvor der er plads og mulighed til rigtig at udfolde det komplekse. Derfor var jeg ret spændt på at læse ”Det mystiske bibliotek”.

”Biblioteket var meget mere stille end normalt. Mine nye lædersko slog hårdt og tørt mod det grå linoleumsgulv. På en eller anden måde virkede det slet ikke som mine fodtrin. Når jeg får nye sko, går der altid et stykke tid, før jeg vænner mig til lyden af dem.”

Sådan starter ”Det mystiske bibliotek”, som første gang udkom i 1982 og siden på flere sprog. Der skulle dog gå hele 36 år, før den blev oversat til dansk. Denne illustrerede novelle handler om en dreng i nye lædersko, som er nysgerrig på, hvordan man opkrævede skatter i Osmannerriget. Derfor går på det lokale bibliotek for at låne bøger om emnet. Her møder han bibliotekaren, en sur, gammel mand, som finder bøgerne til frem. De må overraskende nok ikke lånes med hjem, så bibliotekaren leder drengen ind i de skjulte kroge af det ellers så kendte bibliotek. Her sker der overraskende (og uhyggelige), som jeg ikke vil afsløre her.

”Inde i rummet stod der et lille, gammelt skrivebord, og bag det sad der en lille, gammel mand. Hans ansigt var oversået med små, sorte pletter, der lignede fluer. Han var skaldet og bar briller med glas så tykke som hinkesten. Eller helt skaldet var han nu ikke. Rundt om hovedet voksede der hvidt hår, så det lignede en bjergtinde, der var blevet raseret af en voldsom skovbrand.”

Man får en del eventyr vibrationer fra Murakami i denne novelle, og det skyldes nok flere ting. For det første, at fortællingen er bygget op omkring en rejse eller søgen. Drengen kommer ud i en vanskelig situation og må finde vejen tilbage til det sikre og kendte. Jeg fik sådan fornemmelsen af, at bibliotekets labyrintiske gange skulle forestille en søgen efter mening for drengen. For det andet er persongalleriget meget mystisk (også mere end normalt for Murakami). Nogle af personerne forvandles til noget uhyggeligt og ondt, mens andre spiller den hjælpende rolle for vores hovedperson, blandt andet Fåremanden og den mystiske pige.

Som altid med Murakami indeholder ”Det mystiske bibliotek” en masse magiske elementer og man er som læser tit i tvivl om, hvor man befinder sig i feltet mellem fantasi og virkelighed – og det elsker jeg! Normalt vis har Murakami bare flere sider at boltre sig på, og derfor kan det magiske og mystiske i denne novelle godt fremstå lidt forvirrende efter min mening. Og der bliver lagt meget tolkning over til læseren.

Ud over det er det den fineste, lille bog med nogle enormt flotte illustrationer af Kamilla Slocinska. De passer helt vildt godt til fortællingen og det er tydeligt, at Kamilla Slocinska har arbejdet hårdt på at fange tekstens stemning.

Samlet set var ”Det mystiske bibliotek” en god læseoplevelse for mig. Jeg er ret stor Murakami-fan og lige efter jeg færdiggjorde bogen og lukkede den, var jeg lidt skuffet. Men da fortællingen havde bundfældet sig og jeg fik tænkt lidt over, hvad jeg egentlig havde læst, blev jeg mere og mere glad for den. ”Det mystiske bibliotek” indeholder nemlig alt det jeg godt kan lide – mystik og fantasi i en virkelig setting. Man får dog ikke helt samme Murakami fornemmelse, som ved hans romanværker, hvor der er større mulighed for at udfolde narrativen og persongalleriet, som giver den fantastiske dybde, jeg elsker.

”Det mystiske bibliotek” har bare behov for, at man som læser husker på, at det er en novelle. Og det er premissen for noveller, at læseren selv skal på arbejde og brygge videre på forfatterens ord.