Anmeldelse: “Millionæren fra Singapore” af Kevin Kwan

Bogen er et anmeldereksemplar fra Politikens Forlag.

Titel: Millionæren fra Singapore, Forfatter: Kevin Kwan, Udgivelsesår: 2019, Sidetal: 472, Forlag: Politikens Forlag, oversat af Siri Ranva Hjelm Jacobsen

Ja, nu tænker I nok ”Jamen Pernille, du plejer da ikke at læse sådan noget Chick flick litteratur?” og det har I fuldstændig ret i. Det plejer jeg nemlig ikke. Og jeg havde heller ikke tænkt, at jeg skulle læse ”Millionæren fra Singapore”, for jeg havde ikke bestilt den til anmeldelse hos forlaget. Men så en dag kom den dumpende ind med posten som en overraskelse. Jeg gik i et stykke tid efter og skulede til den, fordi den tog så meget plads med sine 472 sider på min ”anmelderhylde”, så jeg besluttede mig for at få den ud af verden. Og det har jeg ikke fortrudt!

”Millionæren fra Singapore” er nemlig en roman med fart over feltet, hvor millionerne fosser ud og alle flyver privat jet. Den foregår i det sindssygt rige Singapore, hvor penge og prestige betyder alt.

Nick inviterer sin kæreste, Rachel, med til sin bedste vens bryllup hjemme i Singapore, hvor Nick kommer fra. Rachel er amerikansk kineser og har ikke været i asien før. Hun ser frem til at møde Nicks familie og venner, men der er noget, som Nick ikke har fortalt. Han kommer nemlig fra en overdrevet rig familie. En familie som ikke mener, at Rachel er god nok til deres Nick eller som mener, at hun har helt rent mel i posen. For det er da helt utænkeligt, at hun skulle elske Nick og ikke bare er ude efter alle hans penge.

Fortællingen er både spændende, medrivende og smæk fyldt med humor og intriger. Og så er prologen er nok den sjoveste jeg længe har læst, og den starter sådan her:

”LONDON, 1986; Nicholas Young sank ned på det nærmeste sæde i hotellets lobby, udmattet efter de seksten timer i fly fra Singapore, togturen fra Heathrow lufthavn og vandreturen gennem de regnvåde gader. Hans kusine Astrid Leong skælvede stoisk ved hans side, fordi hendes mor, Felicity, hans dai gu cheh – eller ”store tante” på kantonesisk – havde tvunget dem alle sammen til at gå hele vejen fra undergrundsstationen på Piccadilly, fordi hun mente, det var en synd at tage en taxa ni blokke.”

Persongalleriet er stort, men uden at man mister tråden, og så er det troværdigt. Man får helt ondt i maven over Nicks mor og jeg kom til at knus elske hans kusine, Astrid, som både er en stærk og følsom kvinde. Hvis jeg skulle komme med en anke, så er Rachel alt for sød. Jeg sad ofte og havde lyst til at skrige af hende, så hun kunne begynde at tage sig sammen og sige fra!

Sproget i romanen er i den lette ende, så selvom det er en bog med mange sider, ryger man hurtigt igennem den. Derfor kan den varmt anbefales til sommerferiens læsning ved poolen.

”Millionæren fra Singapore” er en rigtig underholdende bog, med masser af humor og en medrivende fortælling. Den giver et indblik i asiatisk kultur, køkken og sprog. Og så indeholder den mange gode fodnoter. Det er et fuldstændig gennemført og troværdigt univers, som jeg gerne vil høre mere til. Derfor er det godt, at bogen er en del af Rich Asian trilogien, og jeg har da også bestilt bog to og tre.