Anmeldelse: “Tour de chambre” af Tine Høeg

Bogen er et anmeldereksemplar fra Gutkind.

Titel: Tour de chambre, Forfatter: Tine Høeg, Udgivelsesår: 2020, Sidetal: 324, Forlag: Tour de chambre

I dag udkommer Tine Høegs nye roman ”Tour de chambre”. En stærk roman om venskab, ensomhed og død. Romanens sprog er stringent, mens formen er den dybeste form for kortprosa, jeg nogensinde har læst. En helt igennem fantastisk læseoplevelse.

Jeg skiftede første gange bekendtskab med Tine Høeg, da jeg tidligere på året var inde at se ”Nye rejsende” på Det Kongelige Teater (læs min anmeldelse her). Jeg havde selvfølgelig hørt om Tine før, men jeg havde aldrig fået læst debutromanen ”Nye rejsende”. Teaterforestillingen blæste benene væk under mig! Så da det nye forlag Gutkind spurgte mig, om jeg ville modtage og anmelde Tines nye roman ”Tour de chambre”, sagde jeg ja med det samme.

”jeg går faktisk nu siger jeg
jeg skal hjem og skrive mens der er ro
om betonkunstneren?
det er cement siger jeg
hvornår er du færdig?
det ved jeg ikke. Om lang tid
det er et irriterende spørgsmål, Mai
så skal vi holde en kæmpe fest!
hun bevæger Bertrams arme som om han danser,
han flytter ikke blikket fra skærmen”

”Tour de chambre” handler om Asta, hun er forfatter og skriver på sin anden roman, der handler om en polsk cement kunstner. Men hun kan ikke rigtig komme nogen vegne med den. Astas bedste veninde, Mai, som er alenemor til Bertram, er hendes faste holdepunkt i livet. Asta og Mai boede på kollegie samme som unge. Dengang var Mai kæreste med en anden fra kollegie, August, som døde. En dag modtager Asta en invitation til en 10-års mindehøjtidelighed for August, og det giver Asta ideen til en ny roman.

”Tour de chambre” er skrevet i en utrolig minimalistisk stil, mens nutid og fortid fletter sig sammen. Jeg har aldrig læst noget lignende, og jeg er vild med det. Det kom virkelig bag på mig, at så stram en tekst kan give så dybt et persongalleri og levende en fortælling. Man når ret hurtigt at få et virkelig tæt forhold til personerne, og det synes jeg er imponerende.

Temaerne i romanen er venskab, ensomhed og død. Vigtige og ret tunge temaer, som grundet det lette sprog og skrivestil bliver en underliggende melodi. Samtidig har Tine en underspillet, let tør humor, som klæder teksten rigtig godt. Jeg faldt blandt andet over denne sjove lille reference eller hilsen til debutromanen ”Nye rejsende”:

Jeg tvinger mig selv til Næstved
forfatterforedrag på gymnasiet
jeg er irritabel allerede i regionaltoget,